۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 1002060

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از شدت بالای تابش اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین خبر داد و گفت که در این ساعات اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان باید در نظر گرفته شود.

تابش فرابنفش در چه ساعاتی تشدید می‌شود؟

«مهدی رهنما» افزود: تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم.

وی ادامه‌داد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است، اما وقتی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل شده و دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی می‌شویم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

وی همچنین توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین‌بلند، کلاه و غیره استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان‌قیمت است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: کاهش و افزایش اشعه فرابنفش در اختیار انسان نیست، زیرا از خورشید ساطع می‌شود و تنها راه اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه است؛ بنابراین در سایت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نقشه‌های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای سه روز آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.